Niemand zal betwisten dat lezen in onze huidige maatschappij een
belangrijke plaats inneemt. Leren lezen is dan ook één van de
belangrijkste leerprocessen in de lagere school. Eenmaal het technisch
lezen onder de knie wordt er ook verondersteld dat kinderen begrijpen
wat ze lezen. Maar daar knelt vaak het schoentje.
Om het begrijpend lezen een duwtje in de rug te geven starten wij met het project: "tutorlezen"
Wat is tutorlezen ?
Het
is een samenwerkingsvorm tussen leerlingen van verschillende
leeftijden, waarbij de oudste leerling (tutor) een jongere (de tutee)
begeleidt.
Enkele doelstellingen:
§ Het
begrijpend lezen actiever en doeltreffender maken, door leerlingen
expliciete strategieën aan te reiken en kansen te creëren om deze
strategieën ook effectief te benutten.
§ Het verhogen van technische leesvaardigheden, waarbij de directe feedback van de tutor een belangrijke troef is.
§
Het bevorderen van een positief zelfbeeld en het stimuleren van
sociale vaardigheden: door de constante positieve interactie tussen de
kinderen; het respectvol leren omgaan met elkaar; het opnemen van
verantwoordelijkheden.
Organisatie:
De leerlingen van het 5de leerjaar begeleiden de leerlingen van het 2e leerjaar en dit 2x per week gedurende 25 minuutjes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten